woensdag 13 juli 2016

Praktijkexamen Landelijk en Agrarisch Vastgoed

Al geruime tijd neemt het examenbureau SVMNIVO theorie- en praktijkexamens af voor makelaars en taxateurs in de vastgoedbranche. Met een theorie- en praktijkdiploma kan een makelaar of taxateur zich vervolgens certificeren bij stichting VastgoedCert.

Ook voor de inschrijving in het Nederlandse Register Vastgoed Taxateurs (NRVT) is (nog) een praktijkdiploma van SVMNIVO benodigd. Met mijn Hbo-diploma in de hand heb ik mijzelf in februari opgegeven voor het praktijkexamen Landelijk & Agrarisch Vastgoed dat zou worden afgenomen op 10 en 11 mei.

Pas 6 weken voor het examen krijgt een examenkandidaat te horen waar in de Nederland het examen wordt afgenomen. Dat kan variëren van Groningen tot Limburg en alles wat er tussen ligt. In het verleden was het examengebied een agglomeratie of een provincie. Zo moest onze collega Henk taxeren in de Achterhoek en Hanneke in Zeeland. De examencommissie kiest bij voorkeur een examengebied waar geen van de kandidaten werkzaam of woonachtig is.

Ik kreeg te horen dat de agglomeratie gemeente Wijk bij Duurstede, Bunnik en Houten was. Dit gebied ligt op circa één uur rijden vanaf mijn woonplaats Kampen. Daarbij kreeg ik te horen welk type vastgoed ik op de examendagen kon verwachten.

Pand 1 kon een akkerbouwbedrijf, melkveebedrijf, varkens- of kippenhouderij zijn en pand 2 een (glas)tuinbouw bedrijf. Ondanks dat ik blij was met de bereisbare afstand begon toen de echte klus van voorbereiden pas.

Vanuit de gedachte dat twee meer weten dan één was de eerste stap die ik zette het contact zoeken met andere examenkandidaten. Via LinkedIn waren de meeste andere kandidaten makkelijk op te sporen. Vervolgens heb ik een Whatsapp-groep aangemaakt voor het onderlinge contact en een dropbox voor het delen van informatie. De een maakte een geomorfologische kaart, de ander zocht referenties en weer een ander deed onderzoek naar de ruimtelijke plannen.

Google Earth is in die tijd echt mijn vriend geworden. Ik heb het gebied geselecteerd en alle transacties van de afgelopen 3 jaren onderzocht. Alle relevante informatie over het gebied verwerkte ik in zogenaamde polygonen. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien was mijn Google Earth kaartje behoorlijk ontploft.



Na de weken bureaustudie te hebben gedaan kon het volgens mijn analyse haast niet anders dan dat pand 1 een melkveehouderij zou zijn en pand 2 een fruitteeltbedrijf. De meeste glastuinbouwbedrijven leken mij uitgesloten als examenlocatie. Het ene bedrijf was failliet geweest en de ander was een plantenkweker.

Op deze soort bedrijven heb ik vervolgens mijn focus gelegd. Daarnaast volgde ik een cursus ter voorbereiding op het examen. Op de cursus deden we proefexamens en gingen op excursie het gebied in. Omdat de cursus in de omgeving van de agglomeratie werd gehouden ging ik ’s morgensvroeg voorafgaand aan de cursus het gebied in om de referenties bij langs te rijden.

Onderstaande foto’s geven een indruk van hoe dat eraan toeging.


Maar ja, na al dat voorbereiden komt er een moment dat het echte werk begint. 10 mei zat ik ‘s morgens (natuurlijk veel te vroeg) in de auto richting Nieuwegein. Tot mijn verbazing kon ik zonder files doorrijden en kwam ik maar liefst vijf kwartier te vroeg op de locatie aan. Wij kregen een de opdracht uitgereikt en vertrokken vervolgens in een touringcar richting de Theresiahoeve, een melkveebedrijf in Werkhoven. Na de opname van het bedrijf moesten wij stilzwijgend lunchen en een taxatierapport uitwerken. Tijdens de terugrit maakte ik op een kladje al een globale berekening van de waarde.

De Theresiahoeve is een melkveebedrijf met circa 150 melkkoeien en wat jongvee. Enkele jaren daarvoor heeft de eigenaar een nieuwe ligboxenstal laten bouwen die voldoet aan de huidige eisen zoals een emissiearme vloer, melkrobots, mestrobots, mestscheiders en voerrobot.

Na de afronding van het taxatierapport had ik een goed gevoel, hier had ik voor gestudeerd, dit moest lukken! Op naar dag twee.

Ondanks mijn aanname dat pand twee een fruitteeltbedrijf moest zijn nam de spanning voorafgaande aan het examen toch wat toe. Het zou toch niet zo zijn dat…… Maar gelukkig bleek pand twee inderdaad een fruitteelt bedrijf dat is gelegen in ’t Goy. Het bleek dat wij een koelhuis in aanbouw, een opslagloods en een perceel ter grootte van een paar hectare met appelbomen moesten taxeren.
Doordat ik gegokt had op deze twee type bedrijven had ik mij hierop extra goed kunnen voorbereiden.
Na een intensieve voorbereidingsperiode en een tweetal examendagen was ik er ook wel klaar mee. En dan begint het wachten op de uitslag… Al met al heeft het ruim 4 weken geduurd alvorens mijn telefoon ontplofte…. Via de Whatsappgroep begonnen andere kandidaten te roepen dat ze geslaagd waren. Snel ging ik naar de website waar de uitslagen op bekend werden gemaakt, klik op pand 1 en zag dat ik met een 7,6 ruim voldoende geslaagd was. Een golf van blijdschap ging door mij heen. Maar toen besefte ik dat als ik op pand 2 zou klikken dat gevoel per direct zou kunnen verdwijnen……

Als ik hier achteraf aan terugdenk kan het best zo zijn dat het maar enkele seconden heeft geduurd, maar in mijn gevoel leken het wel minuten. Toen ik klikte bleek dat ik ook pand 2 met een ruime voldoende 7,3 had afgerond. Wat een euforisch gevoel! Het maakte niet uit dat het woensdag was, het leek wel weekend!