vrijdag 19 augustus 2011

Deskundige bijstand, Dijkverbetering randmeren en Eem

Onlangs heb ik samen met mijn collega’s van een aantal particulieren in Eemdijk de opdracht gekregen om hen met onze deskundigheid bij te staan in het dijkverbeteringsplan randmeren en Eem. Deze particulieren raken een deel van hun grond kwijt aan het Waterschap Vallei en Eem. In sommige gevallen dienen er zelfs schuren verwijderd te worden en zullen er tijdelijke werkwegen gerealiseerd worden op hun gronden. Als rentmeester sta ik deze particulieren (grondeigenaren) bij in de onderhandelingen met het waterschap en zorg ik ervoor dat zij op de juiste manier gecompenseerd worden voor de schade die zij lijden als gevolg van de uitvoering van dit dijkverbeterplan.

Door mijn dagelijkse werkpraktijk heb ik, als rentmeester, veel te maken met dit soort vraagstukken en kan ik in de onderhandelingen met het waterschap standpunten aan het licht brengen waar de particulieren in sommige gevallen niet aan gedacht zouden hebben. Het is daarom belangrijk om al in het beginstadium een deskundige in te schakelen.

Vanuit deze opdrachten heb ik gister ook de informatieavond bezocht en nog eens goed gekeken naar de plannen van het waterschap.

Kort samengevat zal de dijk langs de randmeren en de Eem versterkt worden en zullen een aantal particulieren grond kwijt raken aan het waterschap. In het geval van Eemdijk is het zelfs zo dat veel buitendijks gelegen schuren dienen te verdwijnen voor de realisatie van de dijkverbetering.

Op de informatieavond heb ik van het waterschap te horen gekregen dat zij binnenkort starten met de grondverwerving en daarvoor de particulieren gaan benaderen waarvan het waterschap de grond nodig heeft. Het waterschap zal, in eerste instantie, trachten de benodigde gronden op een minnelijke (vrijwillige) manier aan te kopen. In het geval het erop lijkt dat het waterschap en de particulier niet tot overstemming komen, kan het waterschap goedkeuring vragen aan de Kroon (de regering) om de grond via een onteigeningsprocedure alsnog in handen te krijgen. In laatste geval raakt de particulier onder dwang de grond (en het eigendom) kwijt aan het waterschap.

Gezien het hier gaat om grondverwerving die kan eindigen in onteigening, hebben particulieren het recht op volledige schadeloosstelling. De waardebepaling van de volledige schadeloosstelling is een weerbarstige materie, omdat alle schade die een particulier lijdt als gevolg van het verlies van de grond en/of de extra kosten die zij bijvoorbeeld moeten maken door het slopen en herbouwen van een schuur, vertaald dienen te worden naar een financiële vergoeding.

Ook is het zo dat de grondeigenaren recht hebben op deskundige bijstand. De deskundige bijstand is erop gericht de belangen van de particulieren optimaal te behartigen en er voor te zorgen dat de schade die zij lijden als gevolg van de maatregel, te denken het verlies van de grond, de waardedaling van het overblijvende, de sloop en herbouw van schuren, volledig vergoed zal worden.

De kosten die een particulier maakt voor de inhuur van deskundige bijstand worden, zolang deze binnen de grenzen van redelijkheid blijven, volledig vergoed door de overheid (in dit geval het waterschap).

Ik ben erg benieuwd wanneer dit project in volle vaart gaat lopen.